Du är inte inloggad.

Artikel

Ändrade normalmått påverkar vår diet

När det gäller måtten på “normalportioner” inom livsmedelsbranschen kan det jämföras med berättelsen om grodan som ligger i ljummet behagligt vatten och sedan dör när vattnet kokar. Varför hoppade grodan inte ur vattnet? Ökar temperaturen sakta och under lång tid märker inte grodan förändringen förrän det är för sent.

På samma sätt kan vi vara grodor i det livsmedelsförändrade samhället eller vad sägs om följande förändringar:

 

Vara Gammalt normalmått Nytt normalmått
Läsk 0,3 dl 0,7 dl
Hamburgare 90 g 150 g
Strips 60 g 180 g
Godispåse 3 dl 10 dl
Glass 0,5 l 2 l
Kläder Medium Small

Det sistnämnda kan kräva en förklaring. Det gäller internationella storleksmått för kläder. Det som förr var storlek 34-36 var samma som small. Idag är storlek 36-38 small. Detta beror delvis på att vi blivit större och samtidigt vill behålla idén om att vi är mindre. På samma sätt har det som förr var XL numera blivit L.

Detta tillsammans med diverse storpack och “tag 4” artiklar i godishyllorna förändrar inte bara vår konsumtionsvanor utan även våra kostvanor. Vi förändrar och anpassar oss lite i taget, precis som grodan. Förhoppningsvis reagerar vi innan det är för sent. Det är inte svårt att förstå hur dessa förändrade mat och storleksmått förändrar våra viktmått genom den diet vi anpassat oss till, både näringsmässigt och volymmässigt.

Utmaningen för dig som vill nå din idealvikt och dessutom kunna behålla den blir egentligen att börja jobba med din mentala inställning och genom kunskap förändra din livsstil. Det handlar egentligen om att ta kontroll över dig själv och bli medveten över dina valmöjligheter och konsekvenserna av de val du gör.

Oavsett vad livsmedelsindustrin eller säljkonsulter kommer på för knep för att få dig att öka din konsumtion av varor, är det ändå du som bestämmer vad du köper och hur mycket du väljer att stoppa i dig. Du väljer också hur mycket du motionerar. Det finns ingen annan som tar de besluten åt dig. Det är däremot att rekommendera, särskilt vid beteendeförändring, att du har en “hejarklack” bestående av goda vänner som är med dig eller till och med tillsammans med dig sätter upp små övervinnliga mål och jobbar medvetet med dig i den önskade förändringen.

 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Riskfaktorer för Hälsporre & Plantar Fasciit
Att raka sig med rätt raklödder
Ricinolja kan reducera rynkor i ansiktet
Viktminskning
Flytade snarare än fast föda i skötväskan - Forskningsrapport från Australien