Du är inte inloggad.

Artikel

Att prissätta en digital tjänst

Allt fler privatpersoner har fått upp ögonen för att sälja digitala tjänster vilket inte minst beror på att det är extremt enkelt och ett helt nytt sätt att erbjuda tjänster som tidigare enbart gick att köpa från personer i ens närhet. I och med bredbandsutbyggnationen för ett tiotal år sedan har tjänsterna ökat explosionsartat. Det kan handla om allt från att producera bilder, hjälpa till med datorproblem via fjärrstyrning till att sälja länkar på hemsidor eller göra blogginlägg.

Men hur sätter man sitt pris?

Priset – Starta lågt

Du behöver inte bli rik första gången du säljer en tjänst. Ett stort fel som många gör är att de räknar ut vilken timlön de vill ha och utgår från detta. Det betyder att priset kommer sättas utifrån vad du vill ha – inte vad kunden är beredd att betala.

Det man ska komma ihåg är att en kund är beredd att betala mer den vet med säkerhet att den kommer bli nöjd. Men första gången är det alltid en chansning för kunden.

I början av sin karriär som säljare av dessa tjänster bör man därför vara frikostig och erbjuda ett lågt pris så att så många som möjligt har råd att betala.

Ett alternativ är att ha något högre pris men ge ett erbjudande till kunden. Om kunden skriver en utvärdering på webben om tjänsten ger du 40% rabatt. Det kan låta som en stor rabatt men ännu en gång handlar det om att bygga upp ett varumärke som syns på nätet. Hur ofta googlar du inte för att se recensioner om produkter innan du köper dem. Detsamma gäller digitala tjänster så som texter, länkar, blogginlägg och liknande.

Våga höj

Det svåra för många är att både våga höja och veta när höjningen ska komma. Många företagare vågar inte genomföra höjningen eftersom de då tror sig riskera tappa flera av sina kunder. Detta kan även ske men det lönar sig ändå i längden. Håller du hög kvalité kommer du behålla de kunder som verkligen uppskattade din insats. De andra kommer i alla fall att lämna dig den dagen de hittar någon som erbjuder ännu lägre pris.  Att konkurrera med pris är alltså inte hållbart i längden.

Det är också betydligt bättre att förklara för sina kunder varför höjningen kommer istället för att bara genomföra den. Var ärlig och säg som det är utan att linda in det i långa bortförklaringar. De allra flesta accepterar och förstår – och som tidigare nämnts, resten hade i alla fall försvunnit någon dag.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Hitta rätt a-kassa för dig som IT-konsult
Att skaffa nytt jobb är ett jobb
Sälja guld – En introduktion
Vad kostar en inkomstförsäkring?
3 Tips för en starkare budget