Du är inte inloggad.

Artikel

Ditt personliga varumärke

I en allt hårdare konkurrens på arbetsmarknaden och förändrade rekryteringsprocesser och framväxten av sociala media - så har det  vuxit fram en trend - att även enskilda individer dvs. inte bara företag - skall bygga och vårda sitt personliga varumärke.  Och begreppet personliga varumärke kan man då utvidga till att även omfatta sitt digitala varumärke dvs. hur man marknadsför sig och uppfattas i olika sociala media - främst LinkedIn, Facebook, Twitter och kanske i viss mån även Instagram.

Här följer några tips kring ditt personliga varumärke:

  • Tänk ut dina 5 mest unika och utmärkande,  bra egenskaper
  • Definiera din målgrupp
  • Se till att din målgrupp har en klar och tydlig bild av vem du är och vad du står för
  • Definiera dina mål - kort - resp. långsiktiga
  • Ta reda på vilka dina konkurrenter är
  • Vilka styrkor och svagheter har dina konkurrenter
  • Se till att du är bra på att uttrycka dig i både tal och skrift
  • Ta en kurs i retorik och/eller presentationsteknik
  • Var konsekvent i all din kommunikation och att den stämmer med din personliga profil
  • Tänk ut några alternativa kortfattade s.k. hiss-presentation av dig själv
  • Stäm av att det sätt du beskrivit dig själ i social media stämmer med den profil du vill ha
  • Skaffa dig ett professionellt nätverk
  • Bli medlem i någon branschförening
  • Bli medlem i inte bara en utan flera grupper på LinkedIn
  • Var aktiv i någon ideell förening och /eller styrelsearbete
  • Se till att dina MÅL följer "regeln" SMART (specifika, mätbara, attraktiva, realistiska, tidsbestämda)
  • Följ regelbundet upp dina mål
  • Skaffa dig en bra coach eller mentor

Tänk på - att ditt personliga varumärke är din största konkurrensfördel.

Tänk på - att ditt personliga varumärke kan vara avgörande för din karriär som chef.

Tänk också på - att att idag Googlar många arbetsgivare efter ditt namn i samband med rekryteringsprocessen. Se till att den bild de då får av dig är den du själv önskar och att den är så positiv som möjligt.Ditt professionella rykte är en annan aspekt av det hela och som också är viktig att bygga upp och vårda.

Du kan både som privatperson eller som anställd på ett företag faktiskt gå på kurs i hur man bygger och vårdar sitt personliga varumärke, sitt digitala varumärke och sitt professionella rykte - det kan du göra hos Personal Branding Academy i Stockholm.

Här kan du läsa lite mer om det digitala varumärket.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Bra hjälp att få från fackförbund
Hitta en Jurist
Körkortet i handen efter vår intensivutbildning
Förbättra dina kunskaper med hjälp av yrkesutbildning
Bli målare i Uppsala