Du är inte inloggad.

Artikel

Gör maximala och korrekta avdrag i ditt företag

Det är konstigt! När folk pratar med mig om att starta eget så kommer ofta frågan om vilka kostnader man kan dra av i sitt företag. Är vi svenskar så inriktade på att slippa betala skatt att ett av huvudskälen för att starta eget företag är att göra avdrag på skatten? Jag hoppas verkligen inte det. Starta ett eget företag ska man göra av helt andra skäl – utmaning, spänning, lönsamhet och framför allt att du får möjlighet att satsa på ditt drömjobb.

Det finns många möjligheter att dra av kostnader i din deklaration som du naturligtvis ska använda dig av. Reglerna kring detta är många. Vissa kostnader kan du dra av helt och andra upp till ett fastställt maxbelopp. För vissa avdrag finns det schablonvärden som du kan dra av, för investeringar gäller att du får fördela avdraget under flera år och vissa kostnader kan du inte dra av alls.

Här kommer en checklista på ca 35 olika kostnader som du bör kolla om du kan dra av i just ditt företag:

·        Arbetsresor

·        Arbetsrum i bostaden

·        Bilkostnader

·        Datorer, printers, kopieringsmaskiner, telefoner, mobiler o. liknande

·        Deklarationshjälp m.m.

·        Domän- och webbhotelltjänster

·        Egenavgifter

·        El, vatten- och telefonabonnemang

·        Försäkringar

·        Gåvor

·        Inventarier

·        Kontorsinredning och kontorsutrustning

·        Licenser

·        Lokalhyra, om du inte jobbar hemifrån

·        Löpande kostnader för ett specifikt uppdrag eller för en viss vara

·        Marknadsföringskostnader

·        Material som ingår i varan eller som är nödvändig för att utföra en viss tjänst

·        Medlemsavgifter

·        Motion och friskvård

·        Personalkostnader

·        Reparation och underhåll av lokaler, inredning och utrustning

·        Representation

·        Resor

·        Räntor

·        Sjuk- och hälsovård

·        Skatter

·        Sponsring

·        Tid för möten med din kund

·        Tidningar, tidskrifter, facklitteratur

·        Trycksaker

·        Trängselskatt

·        Underskott

·        Utbildningskostnader

·        Utgifter innan verksamheten har kommit igång

·        Övriga lokalkostnader

 

Det är naturligtvis dumt att inte utnyttja dessa möjligheter om du tänker starta och driva eget företag.

 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Lån utan säkerhet
Revision – Så väljer du rätt revisor
Ica Banken populärast i Sverige för bostadsrätten
Låna pengar utan säkerhet
Hur får man en bättre strategi för marknadsföring på nätet