Du är inte inloggad.

Artikel

Hemsida som säljer - hur gör man?

Om du kontaktar en webbyrå för att köpa hemsida kan utbudet ibland kännas överväldigande.Det finns alt från duktiga gymnasie-elever som kan bygga en snygg hemsida för en billig peng, till webbyråer som är special-inriktade på just konverteringsoptimering och säljande webbdesign.

Det viktigaste att tänka på är att hemsidan måste vara snabb, ha säljande rubriker, och vara uppbyggd i validerad htmlkod.

En bra mall att gå efter är:

Rubriker:

Säljande & snärtiga, inte för långa, ska skapa intresse att läsa vidare

Bilder:

En bild säger mer än tusen ord heter det, tänk på att få med en "Alt-tagg" i bilden som beskriver den för Google, men också på relevansen, en onödig bild tar upp plats och flyttar ner ditt viktiga innehåll så dina kunder måste scrolla.

3 sekunders-regeln:

Från dess att din potentiella kund kommit in på sidan har du max 5 sekunder på dig att besvara några viktiga frågor som alla ställer sig omedvetet vid besök på en ny hemsida.

1. Har jag kommit rätt? (Om jag tex sökt på hemsida företag undrar jag troligtvis om jag kommit till ett företag som bygger hemsidor till företag)

2. Vilket är företaget? Är de seriösa? (för att besvara detta på ett enkelt sätt, använd dig av synliga adresser, företagsuppgifter och sigill som ofta förknippas med stora trygga företag. Du kan använda allt från hög kreditvärdighet, till bilder från kontoret, på dina medarbetare, till referenser från tidigare kunder.

3. Färgvalet spelar otroligt stor roll för det intryck som skapas. Exempelvis är färgen blå förknippad med trygghet (många banker använder sig av den, exempelvis nordea, SEB mm) Färgen svart förknippas med exclusivitet och lyx, medans orange är en bra "eyecatcher"

4. Om du lyckats besvara de inledande frågorna "var har jag kommit" "vilken typ av företag är detta" "kan jag lita på detta företaget" relativt snabbt är det dags att lyfta fram ditt företags unika sellingpoints, dvs - vad är det som gör ditt företag unikt, varför ska kunden beställa av dig?

Dessa inledande frågor är en del av marknadsföring via internet, något som en duktig webbyrå bör informera dig om ganska omgående när du beställer en hemsida eller webbshop. Tyvärr är marknaden fullproppad med "webbyråer" som inte har koll. Gör därför en ordentlig research på din tilltänkta sammarbetspartner. Lever de som de lär?

Att köpa hemsida är ett beslut som kommer påverka ditt företags marknadsföring i många år framöver. Väljer du rätt webbyrå får du en hemsida som kommer jobba åt er och dra in beställningar bara genom att finnas, och väljer du fel får du en hemsida som bara slukar resurser och tid.

Ett vanligt upplägg är att man väljer en lokal aktör som man sett på stan, fått reklam från eller liknande. Däremot brukar faktiskt de byråer som marknadsför sig via sökmotoroptimering vara bättre på just konverteringsoptimering och anpassning för ditt verksamhetsområde, man har lägre overheadkostnader och kan därför hålla lägre priser.

Ställ dig själv frågan: Behöver du ett personligt möte för att få en bra hemsida? Eller kan du arbeta med den bästa webbyrån, även om den rent geografiskt befinner sig en bit ifrån?

 

 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Utrustning till videomöten
Vad innebär tekniken AMP (Accelerated Mobile Pages)?
Vilket webbhotell är det bästa?
4g – fjärde generationens teknik
Din guide till mobilt bredband