Du är inte inloggad.

Artikel

Hur du kontrollerar att ditt domännamn ger ditt företag ett försprång

 

Att välja rätt domän namn för ditt företag är bland de viktigaste beslutet som du kan göra för din online närvaro.

Tänk företag även om du är ensam

Även om du är en enskild näringsidkare, enmansfirma, kan ditt domännamn utstråla en professionell image som ger kunderna intrycket att du är större än vad du egentligen är. Att använda ett domännamn som bara är ditt namn kan ibland vara mindre kraftfullt när det gäller varumärke än ett mycket bredare smeknamn. Tänk också på att du kanske vill utöka din verksamhet en vacker dag som en franchise, eller sälja den vidare, och domänen kommer att följa med; så undvik att vara alltför snäv när det gäller namn.

Inkludera nyckelord i din domän

Om du vill använda ditt namn pga att det är kärnan i verksamheten, bör du överväga att lägga in ett extra ord som ger en uppfattning om vad du faktiskt gör, för de som råkar hitta dig på nätet och inte är bekanta med ditt varumärke. Om du t.ex. säljer bilar, berättar www.johnsmithcars.com mycket mer om dig för nya kunder än vanliga gamla johnsmith. Genom att lägga till relevanta sökord gör att namnet på verksamheten blir lättare att komma ihåg och för sökmotorer att plocka upp när folk surfar.

Överväg att lägga till din belägenhet i domännamnet

Om ditt företag täcker ett visst geografiskt område är det klokt att inkludera ett ortnamn i domänen, så att kunder som bor lokalt i området kan hitta dig i sina sökningar. Dessa typer av domännamn kan vara billigare att köpa och förnya eftersom de är mycket specifika.

Tänk noggrant på förlängningen

Kunderna tenderar att ha vissa uppfattningar om andra förlängningar än .com, så var försiktig när du väljer en förlängning som begränsar dig till ett visst område eller sektor, när ditt handelsutrymme i själva verket är mycket bredare än så. Om du inte använder .com, kommer vissa kunder att bygga en negativ uppfattning om ditt företag, och undrar varför du inte har investerat i "äkta varan". De kanske undrar om du försöker kopiera ett annat mer äkta företag eller har begränsade medel, vilket inte är önskvärda sätt för kunderna att se ditt företag.

Ser domännamnet egentligen rätt ut?

När du utformar reklammaterial, visitkort och så vidare, hur ser ditt föreslagna domännamn verkligen ut för dig? Verkar det långt och besvärligt? Har du stora bokstäver på fåniga platser eller ännu värre, använder du bindestreck som kunderna inte har en chans att minnas? Dessa saker kan göra det mycket svårare att hitta din hemsida under en sökning. Be andra människor att ta en titt på dina planerade namn och få ärlig feedback, ibland kan ett par nya ögon göra en stor skillnad.

 Var modern men inte alltför hip

Kunderna kommer ihåg domännamn som är korta och lätta att komma ihåg, så undvik att stoppa in siffror istället för ord, modernt slang som snart kommer att vara omodernt, ”sms-språk” eller några termer som verkar smarta just då men som faktiskt kommer att föråldra din verksamhet inom en snar framtid.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Text och Webb
Köpa hemsida via webbyrå
Vilken typ av teknisk support kan ett företag förvänta sig av ett webbhotell?
Laga mobil malmö
Teknologins påverkan på onlinespelande