Du är inte inloggad.

Artikel

Hur fungerar en bils stötdämpare?

Stötdämparen är en viktig del på bilen som har en direkt effekt på bromsarna, väghållningen, däckslitage och körkomforten. En sliten stötdämpare är även mycket svår att känna igen. Genom att känna till några tecken på slitage kan det underlätta för att känna igen de tecken som kan visa på en sliten stötdämpare.

 

Uppträder bilen dåligt i snäva kurvor och vill dra utåt? Skakar det i främre hjulupphängningen? Hör du ett dovt smällande oljud i passagerarutrymmet då du kör över ett gupp? Detta kan vara tecken på att din bils stötdämpare är sliten och bör bytas ut.

I en del av fodonets hjulupphängning finns stötdämparen som ger en elastisk övergång mellan hjulen och karossen. Stötdämparens huvudsakliga uppgift är att hålla bilens hjul i kontakt med vägen, genom att häva de krafter som vill få bilen att släppa väggreppet. Stötdämparen tar upp överskottsenergin från fjädrar och däck samt kontrollerar hjulupphägningens rörelse uppåt och nedåt.

Stötdämpare tar även bort små vibrationer vilket ger dig en mer komfortabel körning. Dämpningen sker genom omvandling av rörelseenergi till värmeenergi. Detta sker vanligen genom att tvinga olja genom små hål.

 

En stötdämpare fungerar på så sätt att en kolvstång går in i en cylinder vilken är fylld med olja. I ena ändan av kolvstången finns det en perforerad kolv som oljan kan löpa igenom. När kolven rör sig i cylindern bromsas den av trycket från oljan som passerar små gål. Den begränsade storleken för det trögt för oljan att passera. Cylindern är även fylld med gas vilket hindrar oljan från att fyllas med luft genom att den tar sig in i cylindern. På detta vis fås en dämpeffekt.

Har man slitna stötdämpare blir bilen mer vindkänslig. Risken för vattenplaning ökar samt att bromssträckan förlängs, vilket ger ett större däckslitage. Behöver du byta ut dina stötdämpare kan du beställa nya från Mister Auto och därmed behålla körsäkerheten.

Stötdämpare ska alltid bytas två och två. De byts per axel vilket innebär att både höger och vänster fram, eller både höger och vänster bak, byts på samma gång. Detta gör att bilens köregenskaper är samma och bromskraften ej blir olika på bilens olika sidor. När man byter dämpare ska man även passa på att byta fjäderbenslagring.

Jenny skriver för en digital marknadsföringsbyrå. Denna artikel är ett uppdrag av en kund till nämnda företag. Denna artikel har inte för avsikt att främja men bör betraktas som professionellt innehåll.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

En ballastplog sopar rälsen ren
Företagsflytt från Lund
Taksäkerhet ger skydd
Takläggning och takrenovering
Åtgärder för att säkerställa säkerheten vid användning av fasadstegar med fallskydd