Du är inte inloggad.

Artikel

Insomnia

 

Sömnlöshet
 
Att sova dåligt på natten kan vara väldigt frustrerande och uttröttande. Det finns ett flertal saker som man bör se över då man vill komma till rätta med insomnia
Omgångar av sömnlöshet kan komma och gå, de kan vara några dar eller de kan vara kroniska och vara länge.
 
Vanliga symptom innebär att man har svårt att sova på nätterna, på dagen är man trött, man är fortfarande trött när man vaknar eller att man vaknar flertalet gånger när man sover.
Det är lätt att man fokuserar för mycket på att sova när man har problem och ju mer man tänker på det, ju mer problem har man att somna. När du inte sover så mycket så blir du även trött under dan och får svårt att fokusera dig. 
 
Även dom du inte sover åtta timmar per natt så är det i sig ingen hälsorisk. Allas behov av sömn är inte samma, det finns de som endast behöver 6 timmars sömn per natt och en del behöver 10 -12 timmar.
Saker som du ska försöka undvika om du har svårta att sova är dessa:
 
Sova på dagen
Gå och lägga dig vid olika tider varje kväll.
Undvik försöka sova när ditt rum är för ljust eller du hör för mycket väsen. 
Undvik att spendera tid i sängen då du är vaken.
Träna för lite.
Se på tv eller använda datorn eller din smartphone i sängen. 
Jobba natt.
Konsumera alkohol.
Röka mycket.
Dricka något med koffein sent på kvällen.
En del mediciner mot förkylning
Vissa bantningspiller
 
Vissa medicinska tillstånd kan också påverka din sömn t.ex.
Sköldkörtelproblem
Bipolär sjukdom
Stress
Smärta
Depression
 
Se till att du vet om någon av de mediciner som du går på eller något tillstånd du lider av kan göra det svårt för dig att sova. Tänk igenom din livsstil och dina sovvanor. Detta kallas din sovhygien.  När du gör förändringar här kan detta förbättra din sömn och fixa dina sömnproblem
 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Hostmedicin
Laserhårborttagning hemma
Colodetox och vad det kan göra för din kropp
Skötsel och tips för lockigt hår
3 tips för ökad förbränning