Du är inte inloggad.

Artikel

Lamborghini i fokus - konflikten som gav Miura livet

 

Eldsjälen Ferruccio Lamborghini föddes den 28 april 1916 och blev en förmögen man efter första världskriget, när han började bygga om gamla militärfordon till traktorer. Det sägs att Lamborghinis första skönhet kom till liv när denna framgångsrika entreprenör i samband med köpet av en Ferrari, hamnade i en dispyt med ägaren Enzo Ferrari. Ferruccio ska ha påpekat att kopplingen var för trög och efteråt gett förslag till förbättringar, men Enzo ska enligt vad som sägs, bara avfärdat hans förslag. Enzo och Ferruccio skiljdes åt som ovänner och Ferruccio svor på att han en vacker dag ska bygga en bättre och snabbare bil än Ferrari.

Miura kom till liv 

År 1963 lanserade Lamborghini sin första sportbil och år 1966 kom Lamborghini Miura till världen – och var länge en prisad konkurrentbil som Ferrari fick kämpa med att överträffa. Bilen var den första mittmotor-bilen som var avsedd för landsvägar med V12:an i baggaget. Mittmotor-lösningen gav bilen ett otroligt väggrepp och var då den snabbaste bilen som fanns. Man skulle kunna tro att Ferruccio Lamborghini skulle jubla av glädje när hans ingenjörer presenterade idén om den snabba sportbilen, med tanke på hans dispyt och vilja att överträffa Ferrari. Men det tog tid, kraft och vilja innan Ferruccio övertalades. De tre ingenjörerna, Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani och Bob Wallace, fick offra egen tid och kraft, jobbade på bilens design om nätterna i hopp om att Ferruccio slutligen skulle ändra sig, vilket han till slut gjorde. Succén kom tillsammans med Lamborghini Miura år 1966 och länge var denna bilmodell bilmärkets stora stjärna.

Totalt byggdes och producerades 764 Miuror. Samtliga Lamborghini Miura modeller hade en V12:a, mittmonterad tvärställd. Basmodellen P400 utvecklades till P400S med 370 hK som producerades från 1968 fram till 1971.  Denna modell hade bredare skärmar. Den slutliga versionen var en P400SV med 385 hK, producerades från 1971 fram till 1972 och var den mest kända modellen.

Lamborghini fortsätter att briljera och den senaste nyheten är Lamborghini Aventador J med 700 hk, en V12-motor på 6,5 liter och 690 newtonmeter. Aventador J körs utan tak och utan vindruta och toppfarten lär ligga runt 350km/h. Bokstaven ”J” står för en mycket speciell Miura från 1970 som byggdes i ett exemplar. Liksom Miura Jota, byggdes även Aventador J i ett exemplar och såldes för cirka 20 miljoner kronor. 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Spel i olika former
Svenska Polis Filmer
Mysiga restauranger i Lund
Johan Falk filmerna
Hur casinon påverkar den svenska ekonomin