Du är inte inloggad.

Artikel

Med rätt sökord får du gratis marknadsföring

Rätt sökord ger gratis marknadsföring

När vi går in på Google för att leta efter en viss vara eller tjänst så skriver vi in de sökord eller nyckelord som vi tycker motsvarar vårt behov. Låt oss ta som exempel att vi behöver en bra fotograf som vi kan anlita för att filma ett evenemang i Malmö.

Vi prövar med att skriva in ”fotograf” på Google. Vi får över 6 miljoner träffar. Eftersom Google visar ca tio träffar per sida så betyder det finns ca 600 000 sidor att gå igenom. Hur hamnar man på någon av de tre första sidorna bland dessa 600 000 sidor? Jo, du måste jobba med bra sökord/nyckelord.

När du skriver på nätet ska du se till

·        Att du har med dina viktigaste sökord i din rubrik

·        Att du upprepar dina viktigaste sökord i början av den text som du skriver

·        Att sidan består av unik text som innehåller dina sökord lagom mycket

·        Dessutom kan du se till att texten till bilder och länkar till andra sidor även innehåller dina sökord

Den viktigaste slutsatsen av detta är att när du skriver på nätet så skriver du för både levande läsare och för sökordsrobotar. Och om du väljer rätt sökord så leder det till gratis marknadsföring för dig och ditt företag.

 

Låt Google föreslå vad Google ska leta efter

Här kommer ett tips om ett verktyg som du absolut bör använda dig av.   

·        Klicka dig in på ”Google Adwords sökordsverktyg”.

·        Logga in på Adwords. Har du inte tidigare ett gmail-konto så är det gratis att skaffa ett sådant.

·        Klicka på underrubriken ”Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag”.

·        Under rubriken ”Ange din produkt eller tjänst” skriver du ett eget förslag till sökord. Jag fortsätter med exemplet ”filmfotograf”.

·        Under rubriken ”Din målsida” skriver du URL-adressen till din egen hemsida, om du har en sådan. URL är förkortning av Uniform Resource Locator och betyder webbadress på svenska.

·        Under rubriken ”Produktkategori” väljer du ”Alla kategorier”.

·        Klicka på ”Hämta förslag” och du får fram:

 

ü  Tips om en mängd sökord som har anknytning till ditt ursprungliga sökord, t.ex. ”filmfotograf”

ü  Antal sökningar som görs på samtliga dessa sökord per månad

ü  Konkurrensen från andra på respektive sökord

ü  En funktion där du kan spara de sökord som du är intresserad av att gå vidare med

 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Billig marknadsföring
Vad gör man då ett webbhotell inte levererar?
Sökoptimering av det bättre
Val av dator
Affärssystemet Pyramid