Du är inte inloggad.

Artikel

Presentreklam - behövs det verkligen?

 

Är presentreklam verkligen nödvändigt?

I Sverige får man nästan påstå att det råder en slags presentreklamkultur. Minsta lilla företag ser till att ha reklampennor och annat som gör att loggan sprids av företagets anställda och kunder. Man kan ju undra om kostnaden för presentreklam är försvarbar. Alla vet ju att merparten av dessa pennor försvinner, och vem minns egentligen vad det stod på korken innan den nöttes ut?

Om man ska förstå meningen med presentreklam så är det viktigt att man inser hur den ska användas. Det är sant att reklampennor som sprids för vinden inte har en så stor effekt. Om man däremot använder dem vid ett särskilt tillfälle så kan de skapa en känsla som folk kommer ihåg. Det är den här känslan som man hela tiden strävar efter med reklamprodukter och då gäller det att veta hur man får till en hype omkring sina reklamprylar.

Ja, presentreklam är nödvändigt!

Tänk dig en konferens. Du har bjudit in potentiella kunder för att ge dem mer kunskap inom det område som du verkligen kan allt om. Tanken är att de kommer att återkomma för mer av din specialistkunskap då de inser sina egna behov med hjälp av det du lär ut under konferensen. Tänk dig nu att folk måste leta efter pennor för att anteckna. Ingen kommer att säga mycket om detta, men en hel del kommer att låta bli att anteckna eftersom de inte har något fungerande skrivdon i handväskan.

Om samtliga som är med får både pennor och anteckningsblock samt lite godis så är stämningen genast helt annorlunda. Plötsligt kommer fler att engagera sig i det som sägs och då de vid senare tillfälle går igenom noteringarna för att svara på din enkät så påminns de om hur intressant och trevligt det var på din konferens. I detta läge har reklampresenterna i form av pennor och block verkligen fyllt ett syfte och varit väl värda den lilla investering som de krävde.

Presenter gör oss glada

Då vi får presenter när vi anländer till hotell eller är med om ett evenemang så blir vi glada. Alla gillar att få något gratis och det kan vara svårt att förstå hur mycket detta kan påverka vår syn på ett varumärke. Det är denna psykologi som gör att reklamprodukter som ges bort som gåvor har en så stor effekt och det är därför som seriösa företag ser till att investera i en unik present som kundgruppen kommer att ta till sig och gilla skarpt!






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Sveriges mest köpta begagnad bil.
Allt om Robert Downey, JR.
Stålhallar – byggnader som går att anpassa
Effektiva metoder för hantering av skrot
Facket hjälper dig i arbetet