Du är inte inloggad.

Artikel

SEO vs PPC

 

De flesta som bedriver sin verksamhet på Internet eller som prioriterar arbetet med sin webbplats högt har säkert hört talas om begreppen SEO och PPC. SEO är en förkortning av Search Engine optimization, Sökmotoroptimering på svenska och PPC är en förkortning av Pay per Click vilket är det betalningssätt som är vanligast när man som annonsör t.ex. väljer att annonsera på Google.

I Sverige så är PPC starkt förknippat med Google Adwords och sponsrade länkar. De flesta vet nog att Adwords bl.a. är de textannonser som dyker upp när man söker efter något på google.se. Samtidigt så är SEO starkt förknippat med att man anpassar sin wepplats för att synas så bra som möjligt i Googles organiska sökresultat.

Som företagare så har man oftast en budget som man kan lägga på sin marknadsföring och givetvis bör man i dagens läge lägga en rätt stor del av detta på marknadsföring online. För de allra flesta, oavsett om man utför arbetet själv eller anlitar en byrå, så tror jag att det bästa är att kombinera och jobba med både SEO och PPC. Skall man utföra SEO på ett bra och hållbart sätt så krävs det en långsiktig satsning och man kan i de flesta fall inte förvänta sig att nå några snabba resultat. Med PPC och Adwords kan man däremot relativt omgående få ut sitt reklambudskap till potentiella kunder. Detta genom att placera ut textannonser på Google mitt framför ögonen på de som söker efter just de produkter eller tjänster som du kan tillhandahålla.

Så sammanfattningsvis kan man säga att samtidigt som man jobbar med SEO för att på lite längre sikt få till bra placeringar i det organiska sökresultatet så bör man jobba med Adwords för att få ett mer omedelbart resultat och förhoppningsvis kunna nå lönsamhet i att jobba med PPC.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Olika typer av telefonväxel
Hemelktronik
Köpa hemsida
Introduktion till CDN-tjänster
Webb- och logotypdesign