Du är inte inloggad.

Artikel

SEOs betydelse för Start-ups

Att få en bra start på sitt företag är ovärdigt. Start-ups kommer och går - några få lyckas - de flesta misslyckas. Att hitta en lönsam affär och bygga ett välmående företag handlar såklart om många saker; alltifrån att tjänsten/produkten eftersöks av marknaden till att vara effektiv och strategisk i hur organisationen byggs upp. Sedan några år tillbaka är närvaron på Internet också av betydelse. Idag är detta en självklarhet för Start-ups. William (Bill) T. Gross, född 1958, är en framgångsrik amerikansk affärsman. Han har grundad och varit VD för många företag. Idag är han VD för Idealab som han också har grundat. Gross menade under sitt TEDTalk-anförande från mars 2015 att tajming är den viktigaste faktorn om ett nystartat företag lyckas eller inte. Marknaden måste vara redo. Kunden bestämmer. Gross grundar sitt argument på studier av Start-ups där han jämför företag som haft stora framgångar gentemot de som aldrig blivit som de var menat och till slut gått under. Företag som trots finansiella muskler och en väl utarbetad marknadsplan inte klarat att överleva. Företag kan såklart försöka analysera om deras produkt eller tjänst ligger rätt i tiden. Detta är dock svårt att veta med säkerhet. Istället borde företag som är i uppstarts-läge fokusera på det man kan göra med säkerhet. Idag ser vi mer och mer hur företag fokuserar intensivt på att synas på internet. En snygg hemsida, att betalda bloggare som har en stor mängd följare, eller köpa banner-annonser är idag standard i ett start-up-företags marknadsförningsplan. SEO, sökordsoptimering, bör inte heller glömmas bort. TimeToMeet (www.timetomeet.se) som erbjuder onlinebokning med dagskonferenser ett lyckat exempel på ett företag som kommit lång med sitt SEO-arbete. Olika metoder och tekniker för att nå högt i resultaten av sökmotorer, främst Google, skall inte underskattas. TimeToMeet rankar först på googlesökningen ”Konferensrum Göteborg” trots att tjänsten gick online så sent som i oktober 2016. SEO är kostnadseffektivt samtidigt som det ger högt PR-värde och förtroende till företaget. Rangordningen är viktigt på Google och ger kunder. Detta är såklart extra angeläget att komma igång med i början i ett företags historia. För dig som vill veta mer om hur man med några enkla steg kan boosta sin SEO-ranking så har Wikipedia en lärorik artikel där de punktar upp några specifika fall.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Tjäna pengar genom internetförsäljning
Med rätt sökord får du gratis marknadsföring
Använd lagringssystem för elektroniska dokument för optimal säkerhetskopiering
Skydd mot DDoS attacker
Val av dator