Du är inte inloggad.

Artikel

10 tips för att skapa en effektiv reklamkampanj

 

Oavsett hur bra din produkt eller tjänst är, om du inte marknadsför dig, kommer ingen att hitta dig. Via dessa 10 tips kan du skapa en effektiv reklamkampanj.

 

1. Sikta in dig på din målgrupp

En reklamkampanj ska vara riktad mot din specifika målgrupp. Det är ett vanligt misstag att man skapar en generell reklamannons som riktar sig till många istället för att gå på just den målgruppen som kommer att handla din produkt/tjänst.


Fråga dig själv vilka typer av kunder vill du vända dig till, och se till att din reklamannons “pratar” till dem på ett personligt plan.


2. Förmedla din USP - Unique Selling Point

En viktig nyckel för all reklam är att berätta och visa vad just du/ditt företag kan erbjuda, och vad som skiljer dig mellan konkurrenterna. Det finns många smarta reklamannonser men där man missar själva poängen med reklamen och varför man ska köpa deras produkter.


3. Skapa ett varumärke

Om du ser ett stort M längs vägen vet alla att det är hamburgerkedjan McDonalds. Varumärket har betydelse när det kommer till marknadsföring och reklam av ditt erbjudande. För många företag skapar inte ett enhetligt varumärke och layout vilket försvårar för kunden att lägga märke till produkten och komma ihåg vad loggan, namnet, färgerna står för.


4. Du måste Satsa för att Vinna

Det finns sätt att spara pengar, men marknadsföring är inte det första du ska snåla in på. Genom att göra det så påverkar det din försäljning och därmed slutresultatet i resultaträkningen. Framgångsrik reklam kostar en del pengar men det är för att det fungerar.


5. Marknadsför på de rätta platserna

Kanske är din favorit radiostation, tidning, TV-program eller webbsida inte dina kunders favoriter. Gör lite research om din målgrupp för att ta reda på vilka de är, lyssnar, läser eller ser på. Skapa sedan en reklamannons där din målgrupp finns.


6. Skapa en smart marknadsföringbudet.

Om du budgeterar för 3.000 kr i månaden i marknadsföring har du gjort det väldigt enkelt för dig i bokföringen. Om du däremot, som de flesta företag, har högsäsonger och lågsäsonger kommer du att spendera mer än vad du har över i lågsäsonger och för lite i högsäsonger. Fördela marknadsföringen utefter ditt resultat och kundernas vanor.

7. Diversifiering och upprepning

Ett vanligt misstag bland företag är att välja den bästa platsen för sin reklam baserat på pris och exponering, och sedan sluta där. Det kan liknas med att placera i aktier, “lägg inte alla ägg i samma korg”. Fördela din reklamkampanj inom olika medium baserat på din målgrupp och budget.


8. Du kan inte vara allting till alla

Ingen produkt eller tjänst kommer att tillfredställa alla. Många företagare försöker hitta vägar och produkter som ska täcka in alla målgrupper. I de flesta fall fungerar inte denna strategi och det kan leda till att man lägger för mycket pengar på utveckling istället för att fokusera på kärnverksamheten. Hitta därför din marknad och bli allting du bara kan bli för den marknaden.


9. Test din reklamannons i förväg

Om du har tid och pengar kan du testa din reklamannons i förväg mot grupper eller människor. Förstår de och accepterar de budskapet som du försöker förmedla? Om inte, gå tillbaka till ritbordet och ta fram ett tydligare budskap. Det finns också billigare och enklare undersökningsformer man kan använda - t.ex. frågeformular via mail.


10.  Analysera Reklamannonsen

Det är väldigt enkelt att fråga dina kunder hur de fick reda på er. Hur enkelt detta än må vara så är det många företagare som inte bryr sig om att analysera sin marknadsföring. Det är av yttersta vikt att förstå hur din reklam tas emot och vilka medium och platser som ger dig och ditt företag mest valuta för pengarna.

 
 
Lycka till med din marknadsföring och reklamannons. 
Via Medialist.se kan du enkelt söka och boka lediga reklamannonser






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Regnväder - fördelar och nackdelar
Översättning är inte svårt
Marknadsstrategi
Är maskinöversättning ett alternativ?
Hur kan jag trycka en bok själv?