Du är inte inloggad.

Artikel

Vad är framtiden för mötesindustrin?

Vad är framtiden för mötesindustrin?

Hur ser framtiden ut för bokningsbolagen inom mötessektorn? Vi vet att nya upphandlingsregler kommer att påverka bokningssajter med bokningsförfrågningar. En annan viktig frågeställning är hur de nya onlinebokningsföretagen påverkar marknaden för bokningsbolagen. Det kan mycket väl vara så att bokningsbolagens tid är förbi samtidigt som flera av dem går med vinst år efter år.

Det finns dessutom flera andra aktörer som erbjuder en onlinebokning mixat med bokningsförfrågningar - så kallade hybridlösningar. Vilket blir då det vinnande konceptet? Hur anpassar sig mötesindustrin till Internets möjligheter och utmaningar? Nu har flera onlinebokningsföretag tagit sig in på konferensmarknaden som till exempel TimeToMeet (www.timetomeet.se) står ut som den enda aktören som enbart erbjuder en renodlad realtidbokning. Bokningsbolagen jobbar fortfarande med gamla berövade metoder och deras lönsammaste produkt är paket med stora konferensgrupper inklusive boende. Idag är fokus för onlineföretagen och hybridlösningarna mera mot dagkonferensen med både mindre och större kunder. Onlinebokningsföretagen har tagit sig in på konferensmarknaden vilket är sent om man jämför med exempelvis flyg- eller hotellindustrin. TimeToMeet (www.timetomeet.se) står ut som den enda aktören som enbart erbjuder en renodlad realtidbokning. Kunden får en översikt av lokaler, likt de olika alternativen som bokningsbolagen erbjuder, men skillnaden är att kunden kan avsluta sitt köp inom minuter istället för att läsa igenom offerter och sedan behöva återkomma.

Branschen är i en spännande fas just nu där det kommer att avgöras om det finns en marknad för alla. Kan bokningsbolagen rentav bli lönsammare om de prioriterar och därmed undviker dagkonferenser med mindre grupper människor? Utanför Sveriges gränser är det hybriderna som växer och tar marknadsandelar.

Slutkunden är idag kräsnare och har ett behov av att kunna jämföra priser och få en överblick av utbudet snabbt och enkelt. Detta ställer högre krav på såväl mötesindustrin som andra branscher. Idag är det en självklarhet att kunna jämföra allt från hantverkare (via tjänster som Offerta) till bilservice (Lasingoo). Hotellrum är ett annat exempel där onlinebokning är djupt integrerat med onlinebokningar. Att köpa en flygbiljett idag över nätet är en självklart. Fler och fler branscher tar efter - där mötesindustrin är en av många. Det kan vara så att några branscher är för tidigt ute då nyckeln till framgång till stora delar handlar om att förändra ett kundbeteende.

Oavsett vilken lösning som marknaden väljer så kommer mer och mer efterfrågan av prisjämförelse och realtidbokning att vara eftertraktade. Människors vilja att få en klar översikt skall inte underskattas. Sammanlagt så har företag som TimeToMeet, Bokarum, Poppice och Bokaenkonferens mer än 200 anläggningar knutna till sig där majoriteten är tillgängliga över nätet. Digitaliseringen innebär däremot inte med säkerhet att det påverkar de gamla bokningsbolagen negativt.  En tillväxt är på gång och den kommer bli intressant att följa. Mötesindustrin växer och växer för varje år som går, frågan är bara hur.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Jobba som casino affiliate
Det går att synas gratis online
Fördelar med mobilt bredband
Virtuella konferens
Hemsida som säljer - hur gör man?