Du är inte inloggad.

Artikel

Kostnadseffektivt kontorsmaterial - en guide

 

Att välja kostnadseffektivt kontorsmaterial till sitt företag är en förutsättning för att få verksamheten att gå runt. Och du kan göra det ännu billigare genom att låta flera personer dela på samma material. Kanske behöver inte varje anställd ha en egen hålslag eller häftapparat på skrivbordet, utan du kan ha en bänk eller ett skåp med kontorsmaterial, där alla kan hämta det de behöver för stunden.

Vilket kontorsmaterial du behöver skaffa beror ju så klart på vilken inriktning din verksamhet har och vilka behov som finns på kontoret. Men de flesta företag behöver ju någon slags kontorsmaterial för pappershantering, såsom mappar och pärmar för att sortera och förvara dokumenten i, samt gem, tejp och pennor av olika slag. Förmodligen skickar du också brev och paket till kunder och kollegor med jämna mellanrum, vilket gör att du behöver kuvert i några olika storlekar, passande kartonger, samt frankeringsmaterial, som frimärken eller etiketter. Emballage, omslagspapper, adresslappar, returetiketter och fraktsedlar kan också vara bra kontorsmaterial att ha till hands, samt en brev- eller paketvåg, så att du vet vilken frankering som behövs. 

Om företaget arbetar med någon typ av design, som exempelvis ritningar, så kan det vara bra att inhandla kontorsmaterial som underlättar arbetet, som exempelvis ritplattor, linjaler, gradskivor och passare – samt bra och hållbara pennor – i både bläck och blyerts. Och glöm inte suddgummin, samt extra stift eller pennvässare till blyertspennorna. Överstrykningspennor är bra att ha för att inte missa de där extra viktiga meningarna i dokumenten. Kalligrafipennor kan också behövas på kontoret för att kunna skriva snygga skyltar och inbjudningar eller som komplement för designern. 

Den pysslige kan behöva tillgång till saxar, lim och tejp, vilket även den klantige kan ha nytta av, liksom Tipp-Ex är bra att ha för den som ofta skriver fel. 

För dina glömska medarbetare är det alltid bra att ha post-it-lappar tillgängliga, så de inte missar det där viktiga mötet eller telefonsamtalet som de ska göra. Kalendrar och almanackor kan självklart också underlätta planeringen och vara till god hjälp för den som är lite tankspridd. Har ni ett konferensrum där du vill kunna hålla i möten och ge presentationer, så kan det vara smart att införskaffa en whiteboard. Och då är det så klart också nödvändigt att köpa till kompletterande kontorsmaterial, som passande whiteboardpennor och en tavelsudd för rengöring – samt kanske en praktiskt pekpinne. Med en overhead-projektor kan du även använda din whiteboard som duk och visa färdigt presentationsmaterial.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

5 tips som hjälper dig att spara pengar
Hur du ska utvärdera programvaran för CRM demo innan du köper
3 tips på hur du kommer igång med betalda undersökningar
Har du flera lån?
Investeringar vid oroliga tider på börsen