Du är inte inloggad.

Artikel

Spara tid och pengar med CRM online

När ett företag behöver investera i ett CRM-system har de två val, en mjukvarubaserad lösning offline eller en webbaserad CRM-version. Företag som använder offline-modellen brottas i regel med flera problem. Till att börja med ligger mjukvaran på deras egna servrar, de måste investera i de senaste och bästa antivirusprogrammen och skydden mot spionprogram. Ett annat problem då man använder mjukvarubaserad CRM är att teknologiska förändringar sker snabbt på dagens marknad och företaget knyts till en version som snart är förlegad.

? Anpassningsförmåga

Om man frågar ledningen på vilket företag som helst om de skulle föredra en CRM-lösning som kontinuerligt förbättras, eller om de vill ha en som inte utvecklas alls, väljer samtliga det första alternativet. Med mjukvarubaserade system för hantering av kundrelationer (CRM) går företagen miste om de senaste tekniska lösningarna. Det finns otaliga innovationer som täcker en mängd områden. Några av dessa områden är kundtjänstfunktioner, generering av förfrågningar, datahantering och system för handel online. Sammantaget betyder det att webbaserade CRM-lösningar är ett långt bättre val.

Webbaserade CRM-lösningar garanterar att företagsägare inte behöver bekymra sig för att programvaran blir gammal, eller att deras CRM-verktyg utsätt för virusintrång och attacker från spionprogram. På så vis kan de spara pengar och öka avkastningen på sin investering i CRM.

? Krav

Nu återstår frågan vilka krav på det egna systemet som måste uppfyllas för att implementera en webbaserad CRM lösning är.

1. Först och främst behövs en internetuppkoppling med så bra bandbredd som möjligt. Man bör sedan kontakta sin internetleverantör för att ta reda på hur hög belastning uppkopplingen klarar av. För att webbaserad lösning ska fungera bra måste du försäkra dig om att internetuppkopplingen är av höghastighetstyp och klarar av att hantera stora datavolymer. Det är av stor vikt eftersom det annars inte kommer vara möjligt att utnyttja det webbaserade CRM-systemets fulla kapacitet.

2. Nästa krav är att inse varför man överhuvudtaget ska använda ett system för hantering av kundrelationer. Med online-baserad CRM får du möjlighet att skräddarsy systemet efter egna behov, det är inte säkert att du måste använda alla moduler i systemet. Företaget bör redan i förväg reda ut vad man vill uppnå med en investering i en CRM-lösning. Vilket problem ska lösas? Vilka är dina prioriteringar? Utifrån de frågeställningarna kan du bättre anpassa den webbaserade CRM-lösningen efter dina förutsättningar. Begå dock inte misstaget att ändra för många funktioner, det kostar mer och ger dig funktioner som kanske aldrig kommer till användning.

Hur ska du uppnå de affärsmässiga målen? Vid val av webbaserad CRM måste du förstå vilka moduler som är betydelsefulla. Börja med att välja de funktioner du behöver och anpassa dem sedan efter företagets behov. Behövs en modul som är integrerad med Skype bör man först leta upp en modul för kommunikation och videokonferenser. Välj inte funktioner på grundval av framtida användning. Om det visar sig att du behöver några ytterligare funktioner är det alltid möjligt att integrera dem senare.

Kom ihåg att alltid satsa på moduler som kan bidra till att reducera personalens arbetsbörda och därmed öka produktiviteten, något som i sin tur både sparar företaget tid och pengar.

För mer information och tips om fördelarna med att använda CRM Online med webCRM kolla in denna hemsida. Om du också vill veta mer om företaget och hitta deras senaste erbjudanden kolla in deras hemsida.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Här hittar du gratis biluppgifter online
Allt om Robert Downey, JR.
Till salu på en bildemolering
En härlig morgon i Italien
Företagsfotografering av de anställda