Du är inte inloggad.

Artikel

Vad innebär tekniken AMP (Accelerated Mobile Pages)?

AMP står för Accelerated Mobile Pages och är ett försök att göra den mobila webben snabbare. Projektet består av öppen källkod och Google stöttar projektet tillsammans med flera andra stora bolag.

Förenklat kan man säga att AMP ett cachat lager av din webbsida hos Google eller andra tjänster som levererar din webbsida blixtsnabbt till besökaren, tack vare att webbsidan laddats in i bakgrunden.

Hur vet jag att en webbsida använder AMP?

När du söker på Google i mobilen så ser du en liten rund blixt-ikon framför webbadressen i sökresultatet. Detta betyder att webbsidan använder sig av tekniken AMP och finns i Googles cache vilket betyder att sidan kommer ladda omedelbart.

Dessutom visar sig en extra panel i toppen av webbsidan när du besöker den, som försvinner när du scrollar nedåt. Webbadressen pekar på Google och inte på webbsidans adress eftersom besöket sker på Googles cache-server. När besökaren sedan klickar sig vidare på webbsidan landar man på sidans server och domän.

Vad är fördelarna med AMP?

Fördelarna är många, men framförallt är det svarstiden från webbsidan som förbättras till nära noll. Har du tur kan också Google välja att prioritera din webbsida framför andra i resultaten, även om de påstår att så inte är fallet.

För dina besökare betyder det obefintlig väntan på att webbsidan ska ladda.

Öppen källkod betyder att alla kan bidra och förbättra koden och standarden förbättras kontinuerligt. Dessutom finns många kodpaket för att skapa funktionerna du behöver. Det finns många bra förklaringar till hur en AMP-sida ska kodas.

Vad är nackdelarna med AMP?

Tyvärr finns det också vissa nackdelar att använda AMP på sin webbsida. För det första är det många begränsningar i vilken kod man får använda, och hur mycket kod man får använda. Exempelvis får CSS-filen (stilmallen som styr hur webbsida ska se ut) bara var 50 kb stor.

Att landa på Googles cache och inte sin egen domän kan få besökaren att rygga tillbaka och det blir lite mer avancerat att implementera statistikverktyg för att hålla reda på sin trafik.

Vilka använder AMP?

Accelerated Mobile Pages är populärt framförallt hos nyhetspublikationer och receptsidor och synnerhet utomlands, i USA och Asien. En fördel med de sidtyperna är att Google kan klumpa ihop resultat från en sida i en karusell bland sökresultaten. I Sverige är Accelerated Mobile Pages inte lika utbrett ännu, det används framförallt av bloggare och nyligen lanserade en webbsida med rabattkoder Sveriges första AMP-sida i kategorin rabatter.

Borde jag använda AMP?

Det är en avvägning beroende på hur din landningssida ser ut och har för mål. Finns många avancerade funktioner som exempelvis att lägga varor i en varukorg kan det bli svårt. Då får du istället bygga en separat AMP-sida emellan sökresultatet och din produktsida. Har du en blogg eller webbsida med bild och textinnehåll är det en självklarhet att använda Accelerated Mobile Pages.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Fordonsuppgifter gratis online
Effektiv annonsering med Google Adwords
Reparera din iPhone 6 / 6S / 6S+ / 6+ snabbt i Göteborg
Webb- och logotypdesign
Affärssystemet Pyramid