Du är inte inloggad.

Artikel

Funktionell Träning

Funktionell träning för att förebygga muskulära obalanser
 
Funktionell träning, korrektiv träning och prehabträning bör vara i fokus när man utformar ett  träningsprogram. Dålig hållning är ofta orsaken till långvarig smärta i muskler och leder, och en dålig hållning kan bli ännu sämre om man belastar en redan obalanserad kropp.
 
Om en människas fysiska kropp inte fungerar på ett korrekt sätt, eller om en person upplever smärta, trötthet, eller stelhet är det inte otroligt att detta beror på  en eller flera muskulära obalanser. En muskulär obalans innebär att spänningsförhållandet mellan två eller flera muskler i kroppen inte är optimalt,  och vissa muskler är alltför "svaga", medan andra muskler är för "starka".
 
Förbättring av kroppshållning kan snabbt uppnås med rätt screening, ett bra träningsprogram och personanpassade massageterapeutiska behandlingar. Målet är att balansera kroppen genom att få de starka och spända musklerna att slappna av, medan musklerna som är för svaga och "slappa" stärks.
 
Varför är bra hållning viktigt?
 
De flesta av de negativa symtom som förekommer i rörelseapparaten är direkt eller indirekt kopplade  till hållningen, Problem kopplade till  till muskler, leder, ligament eller skelettet är ofta till följd av muskulära obalanser och dålig hållning. En muskulärt obalanserad kropp är ständigt utsatt för stress och onaturligt belastning.
 
Varför uppstår muskulära obalanser?
 
Muskululära obalanser och dålig hållning uppstår när  kroppen utsätts för upprepade ensidiga rörelser eller dysfunktionella positioner, som att sitta ner  en lång tid varje dag, ha ett ensidigt jobb, eller träna på fel sätt regelbundet, vilket är vanligare än de flesta upplever och tror.
 
Vad är bäst för att få en funktionell kropp?
 
Det absolut bästa är att förebygga att muskulära obalanser och dålig hållning uppstår genom att börja träna bra redan i ung ålder. Detta är ganska ovanligt med tanke på samhällsideal och träningstränder där utseende och styrka brukar prioriteras framför funktion, hälsa och välmående. Om man väl har skaffat sig en dålig hållning och har långvariga problem gäller det att börja träna på ett korrektivt sätt för att återställa balans i kroppen. Hur man gör det kan man läsa mer om på kroppsakademien.se.  På den engelska versionen av wikipedia finns det bra läsning om hållning och här kan du läsa om muskulära obalanser och massage för att förebygga dessa.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Passar löpband bara för latmaskar?
Ditt ryggproblem kan vara ischias
10 fakta om celluliter – och hur du blir av med dem för gott
4 enkla sätt att öka förbränningen
Träningstips för att bli av med celluliter