Du är inte inloggad.

Artikel

Vikten av anpassade sociala kanaler för ditt företag

I takt med att fler och fler företag och organisationer ser nyttan med att använda sociala medier för att nå ut med ett budskap till sina målgrupper och för att initiera en dialog med kunder, medborgare eller medlemmar börjar också intresset för att utnyttja möjligheterna som kanaler som Facebook, Twitter eller Youtube ger. Det börjar också synas ett antal sociala medier-konsulter som hjälper sina kunder att på ett bra sätt anpassa sina kanaler.

Detsamma gäller användarnas krav på företag och organisationers närvaro i sociala medier. Ett företag kan använda stora resurser för att skapa en webbplats med professionell design och funktionalitet men om den potentiella kunden möten en Facebook-sida som ser “hemmagjord” ut kan det skicka fel signaler.

Twitter

Twitter ger oss stora möjligheter att anpassa sidan dels genom bakgrundsbilden men också genom den toppbild som finns tillgänglig i Twitters nya design. Som i exemplet på bilden kan vi se att bakgrunden (Twitter.png) används för att ge användaren information om företagets övriga sociala medier-kanaler och bilden i toppen används för att ge en tonatlitet och känsla med företagets färg som dominerande på sidan.

Facebook

Facebook är det sociala media som ger oss absolut flest möjligheter att anpassa sidan med design, funktioner och undersidor. Överst på varje Facebook-sida för företag och organisationer har vi möjligheten att skapa ett Cover Photo. Facebook ställer vissa krav på vad som får finnas i ett cover photo. Till exempel kan vi inte ha med erbjudanden, uppmaningar till handling eller priser, mer information om Facebooks regler finns här.

Ett exempel på hur man kan använda ett cover photo i kombination med logotypen som finns på Facebook-sidan kan man se på bilden här bredvid (Fanta.png), där professionell design ger en snygg integration mellan logotypen och cover photot.

Facebook ger också möjlighet att skapa undersidor på vilka vi får väldigt stor frihet att skapa design och funktionalitet. Anpassningen av Facebook på undersidorna påminner här mer om typisk webbutveckling än om att använda ett socialt nätverk. Exempelvis använder många företag undersidor för att visa lediga jobb, nyheter, anordna tävlingar eller spel med mera. Ett annat exempel från Fantas Facebook-sida finns här bredvid (Fanta2.png).

Youtube

Youtube påminner om Twitter när det kommer till våra möjligheter att påverka kanalens utseende. Dels kan vi arbeta med en stor bakgrundsyta där vi kan förmedla en känsla till användaren och dels kan vi använda bakgrundsytan för att ge information till användaren. Det är också viktigt att arbeta med den beskrivning av företaget på sidan för att ytterligare skapa en tydlig avsändare för Youtube-sidan.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Marknadsundersökningar i Malmö ger insikter om kunderna
Renovering
Välj rätt färg på ramen
Beställa kontantkort
Hur kan jag trycka en bok själv?