Du är inte inloggad.

Artikel

CBS går med i Youtubes streaming tv

Företaget Google har nått en överenskommelse med Tv-bolaget CBS att börja sända deras material via Youtube på sin "en-snart-lanserad webb tv-tjänst", enligt personer som är nära kopplade till överenskommelsen.

Affären gjorde CBS till de första företaget att ansluta sig till den nya tv-tjänsten, vilken kommer att sändas från Googles YouTube-plattform och kommer sannolikt att ha premiär i början av 2017.

Google är även nära en överenskommelse att distribuera kanaler som ägs av 21st Century Fox och är i samtal med Comcast Corp NBCUniversal och Walt Disney Co, enligt personer med insyn i ärendet. 21st Century Fox och News Corp, delar gemensamt ägande. Du kan finne andre interessante norske nyheterVirksomhetlab.no

Den nya tjänsten, som döpts Unplugged, syftar till att vara ett låg kostnads alternativ med inriktning på konsumenter som antingen har stått emot prenumerera på traditionella betal-TV kanaler eller som klippt sladden på grund av stigande abonnemangskostnader.

Google är ute efter att erbjuda en "mager" bunt av TV-kanaler med ett pris i intervallet $ 25 till $ 40 per månad, enligt media chefer som har hört planen.

Unplugged kommer sannolikt att vara åtskild från yuoutube red, den ad-fria prenumerationen som företaget erbjuder och som lanserades förra året. En del av YouTube Reds videoklipp kommer att ingå som en del av den magra TV varianten, enligt en av de personer med insyn i ärendet.

Google går in på fältet  "over the top" webbvideotjänster där många just nu är verksamma. I maj förra året, sade Hulu, online video plattform som ägs av Disney, Fox, Comcast Corp. och Time Warner Inc., att det planerar att lansera en kabel-online-tjänst det första kvartalet 2017. Det är hoppas också på att bära stora TV-nät och välja kabelkanaler till ett pris på runt $ 40 per månad.

Förra året lanserades Dish Network Corp. Sling TV, även denna en så kallad mager service. Sony's PlayStation Vue, en högre prisklasserna alternativ, debuterade även förra året.

Företaget Apple har undersökt att sätta ihop sin egen rabatterade online-TV tjänst, men sprang på problem gällande medierättigheter på de villkor som de ville ha.

Google's initiativ övervakas av YouTubes innehåll partnerskap chefer Kelly Merriman och Heather Moosnick, enligt personer med insyn i ärendet.

Att erbjuda låg kostnads online-TV-tjänst, måste nya aktörer försöka säkra rättigheter till de mest önskade nätverken och samtidigt lämna ute andra kanaler i den typiska kabel-TV-uppställning. Det kan vara svårt, eftersom stora medieföretag förhandlar med typiska paketavtal för transport av sina grupper av kanaler.

Säkra rätten att sända det större generella kanalerna till ett billigt pris har varit en särskild utmaning, delvis eftersom det kräver inköp på både nätverk som gör programmering och TV-stationer som distribuerar det. Tidigare i veckan träffades YouTube chefer i New York med flera stora lokala TV-stations ägare för att diskutera tjänsten.

I åratal har Google dansat runt med tanken på att få premiummaterial till YouTube, dels för att få sina händer på de höga annonspriser som TV innebär. Men företaget har haft skepsis från stora medieföretag på grund av deras uppfattning att YouTube inte varit aggressiv nog att ta itu med piratkopiering på sin webbplats.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Vad innebär tekniken AMP (Accelerated Mobile Pages)?
Billiga hemsidor med hög kvalité
Olika typer av telefonväxel
SEO vs PPC
Text och Webb