Du är inte inloggad.

Artikel

Periodisk Fasta

Att inte äta något under 16, 18 eller 24 timmar och sedan stoppa i sig massa mat på en gång lät väldigt… annorlunda.

Så tänkte i alla fall jag när jag först hörde talas om periodisk fasta. Men det behöver inte vara så annorlunda och främmande som det framstår.

Det är faktiskt betydligt lättare än vad de flesta tror. Och mycket effektivare än vad många tror.

I denna artikel går jag över allt du behöver veta om periodisk fasta för att bränna mer fett och samtidigt bygga mer muskler.

Låter det för bra för att vara sant? Möjligt. Men det fungerar, och det har visats gång på gång i diverse studier över åren.

Men vad är det exakt?

Periodisk fasta (Intermittent Fasting eller IF på engelska) är precis vad det låter som. Det är när du fastar (inte äter något) under vissa specifika perioder utav din dag.

Du får alltså bara konsumera dina kalorier inom ett specifikt ”fönster” varje dag, och inte konsumera några kalorier under resten utav dagen.

Den här perioden kan variera mellan allt ifrån några timmar till flera dagar beroende på vilket schema du följer, men det vanligaste brukar vara att man fastar mellan 16-24 timmar åt gången. Mer om specifika scheman längre ner.

Det är viktigt att förstå att periodisk fasta inte är en diet i det avseendet att det inte dikterar vad du ska äta utan istället när du ska äta. Det är därför mer utav ett ”ätschema” än en diet. Det betyder att du fortfarande måste sköta din kost om du vill få resultat.

http://www.gymlivet.com/periodisk-fasta/Tanken är alltså att du ska slippa använda dig utav något strikt diet för att bränna fett. Med periodisk fasta ska du istället kunna behålla en normal diet samtidigt som du ser bättre resultat. Läs mer här.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Omega 3 kosttillskott
Hudvård Östermalm
Fördelar med superfrukten Mangosteen
Har du ett statisk arbete?
Vad kan jag förvänta mig av en cirkulation booster