Du är inte inloggad.

Artikel

10 Tips för att öka din webbsidas försäljning

Eftersom det har blivit svårare och svårare för företag att anskaffa kunder via internet behöver företag ta itu med problemet och försöka öka antalet anskaffade kunder via sin webbsida. För att öka antalet anskaffade kunder via sin webbsida använder företag en process som heter konverteringsoptimering. Konverteringsoptimering går ut på att övertyga en större andel av webbsidans besökare att uppfylla målet som sidan har, t.ex. att göra ett inköp. Konverteringsoptimering innebär att företaget analyserar vilka element som påverkar konsumenternas beteende och att företaget på basis av resultaten ändrar sin marknadsföring för att i slutändan öka antalet potentiella kunder som konverteras till betalande kunder. Målet med konverteringsoptimering är att öka en webbsidas konverteringsgrad.

Konverteringar är ofta mål som leder till att företaget får en inkomst vilket gör att det är intressant för företag att mäta antalet konverteringar eftersom de har ofta en stor nytta för företaget. Då man mäter antalet konverteringar som har hänt inom en viss tidsperiod och dividerar det med antalet besökare på webbsidan får man sidans konverteringsgrad. Detta kan åskådliggöras med hjälp av ett exempel: ifall en webbsida får 10000 besökare och av dessa 120 köper en vara, blir webbsidans konverteringsgrad 1.2 %.

Det finns flera olika tekniker som företag kan använda sig av för att förbättra konverteringsgraden för sin webbsida. Här listar jag tio olika faktorer med vilka företag kan förbättra sin webbsidas konverteringsgrad:

  1. Design som skapar trovärdighet
  2. Enkel navigation
  3. Trovärdig logotyp
  4. Minnesvärdiga slagord
  5. Rubriker som är fokuserade på fördelar
  6. Smart placering av innehåll
  7. Klara och tydliga uppmaningar (t.ex. köp nu)
  8. Innehåll som är fokuserat på fördelar
  9. Stora bilder som presenterar produkten eller tjänsten
  10. Interaktivitet och engagemang

Jag hoppas att dessa 10 tips ger dig inspiration till att skapa en webbsida som effektivt lyckas sälja dina produkter och tjänster. Jag tycker att en www.meddelandelan.se (ett företag som erbjuder smslån) lyckas bra med att följa dessa råd. Har du något annat exempel på en webbsida som är lika fokuserad på att konvertera besökare till kunder?






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Blogg Awards 2012
Att använda PC som tjänst
Billig marknadsföring
Vad är IP-telefoni
Utrustning till videomöten