Du är inte inloggad.

Artikel

Tips och råd kring Mötesbokning

En avgörande faktor för hur duktig en säljare är framgången i att boka nya kundbesök. Det är väldigt lätt hänt att man bort prioriterar mötesbokning för andra delar av säljjobbet.  Många ser mötesbokningen som ett nödvändigt ont, något som kan vara jobbigt och bara mötas av en massa nej tack. Men att förbättra sina mötesbokningssamtal kommer att leda till ett större nätverk och fler relationer och kunder.

Man kan givetvis välja att arbeta med företag som utövar mötesbokning, men nedan får du tips för att själv bli en bättre bokare av möten.

Vad utmärker en bra mötesbokare?

Aktivitetsnivå och fokus är grunden för en framgångsrik mötesbokning. Även självförtroendet speglar av sig i samtalen och således i resultatet. Att få igång ett tempo och avsätta tid för mötesbokning är av största vikt. Du kan då bygga upp egna rutiner sätta tydliga mål för vad dagens arbetsinsats ska leda till.

Framtagning av manus för besöksbokning.

Vissa tycker att ett manus för mötesbokning eller för säljsamtal är något för nybörjare. Men så är det verkligen inte, ett manus har man för att det är något som är genomtänkt och slutligen ska vara så effektiviserat och vässat att det leder till framgångsrik mötesbokning.

Prospektering och kommunikation mot rätt målgrupp.

Viktigt är att du inte sitter och ringer på slump till olika branscher och företag. Manuset kan variera beroende på målgrupp som du vill kommunicera med. Tag gärna kontakt med ett företag som säljer ringlistor eller företagsinformation. Dessa håller kontaktuppgifter och beslutsfattare uppdaterat vilket spar dig tid, de kan även hjälpa dig att ta fram rätt målgrupp av företag och beslutsfattare.

Mötesbokningens fyra delar.

När du ska boka ett nytt kundmöte så brukar man dela in samtalet i fyra olika delar. Den första delen är inledning med en presentation av vem du är och varför du ringer. Den andra delen kommer du snabbt in på är presentationen av ditt erbjudande. Direkt från detta kan du gå på avslut och sätta upp en tid. När detta nu är gjort kan du enkelt utföra en behovsanalys och se vilka leverantörer eller system de använder idag. Denna information använder du självklart när du sedan träffar dem.

Kvalitetssäkra ditt kundbesök.

När du gör behovsanalysen hos företagaren märker du också snabbt ifall efterfrågan finns. Märker du i detta läge att de har en bra lösning eller sitter fast i ett långt kontrakt, kan du enkelt ta ett steg tillbaka och säga något i stil med: Det verkar som ni har bra koll på detta och jag ska inte ta upp er tid med ett möte. Detta är av största vikt för att kvaliteten i dina möten ska vara hög och att det finns potential för ett framtida samarbete.

Skicka ett bekräftelsemail med en inbjudan.

När du nu har bokat ett möte ska du skicka en tydlig bekräftelse på detta. Gärna med en koppling till mottagarens kalender så att det inte glöms bort. De bästa mötesbokarna går bara på möten där de är väntade och det finns ett konkret intresse. Lycka till!

Ps. Läs gärna mer på www.bisnis.se om mötesbokning. Ds.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Investera smart och slipp köpa på kredit
Leasa bil privat
Så fungerar ett lånelöfte
Brusreducerande hörlurar
Spara pengar i företaget med kreditkort