Du är inte inloggad.

Artikel

Den digitala världen blir allt större

Tittar man på hur verkligheten har blivit, hur företagens marknadstrategier har förändrats om man jämför med 5-10 år tillbaka i tiden så är det lätt att man blir konfunderad. Tidigare satsade man hundratusentals kronor på trycksaker som broschyrer, vepor, reklam, fasader etc. samtidigt som man la enorma pengar på den interna försäjningsavdelningen med kundresor, representationer och annat. Hur går man tillväga idag? Jo, Internet. Man lägger en summa pengar på att Köpa Hemsida, som är tillgänglig 24 timmar om dygnet. En evighetsmaskin som hela tiden säljer. Som företag arbetar man med nyhetsbrev istället för brevpost som har blivit 1/20 av priset. Marknadsavdelningarna lägger istället sin kraft på att skapa sociala medier som bygger varumärke, e-annonser, bloggar etc. för att skapa en identitet på företagen och öka företagens försäljning.

Därför är det otroligt viktigt att man som företag har en Digital Strategi på hur personerna/marknadsavdelningarna som arbetar med detta dagligen ska utrycka sig. Ska man skriva med slang på Sociala Medier? Hur håller man en röd tråd genom allting för att inte skada företagets identitet. Man kan likna en Digital Strategi vid den klassiska Grafiska Manualen som många företag har sedan tidigare som förklarar hur logotypen ska se ut, vilka fonter man ska använda, hur bilder ska redigeras etc. Den digitala strategin är en manual som förklarar för användaren hur saker och ting ska utryckas och publiceras. Att felaktigt använda t.ex. sociala medier ger ditt företag BadWill och inte GoodWill. Att ha en hemsida som ser ut som att den är från 90-talet ger en sämre första uppfattning om ditt företag. Häng med i utvecklingen och låt folk känna att ditt företag är 2015, inte att ni fastnat i 1995.

Kort och gott, en Digital strategi är den nya Grafiska manualen.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

SEOs betydelse för Start-ups
Att jobba hemifrån är enkelt
Powerbank mobil räddaren i nöden
Fallgropar med Casino på Nätet
Vad ska man tänka på när man väljer kontantkort?