Du är inte inloggad.

Artikel

Ehandel - Håll koll på dina konkurrenter

 

Det är ingen hemlighet att allt fler ebutiker dyker up på Internet. Ny aktörer vågar ta chansen samtidigt som allt fler etablerade verksamheter ger sig ut på nätet. Det är ingen tvekan om att vi lever i en spännande tid där Internet blir en allt större del av vardagen.


Men med fler aktörer på marknaden ökar även konkurrensen och allt fler butiker slåss om kundernas uppmärksamhet. Denna strid pågår 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Denna strid driver upp annonspriserna och det blir allt mer trångt i Googles organiska sökresultat (SERPEN).  Men som du säkert har hört förut så ska du hålla dina vänner nära men dina fiender ännu närmare. Med denna inställning kan du underlätta ditt arbete för din Internetmarknadsföring.

 

Och detta gäller mer än någonsin på Internet och då pratar jag inte om samarbeten. Jag ska nu guida dig genom lite tips om hur dina konkurrenter kan få din verksamhet att blomstra.


Förstasidan säger mycket

90% av alla ebutiker visar en del av sitt sortiment på förstasidan. Om du ställer dig fråga, varför ljust dessa produkter? Denna fråga kan ge dig riktigt bra information kring hur dina konkurrenter tänker och agerar. Produkterna som visas på förstasidan kan vara de produkterna som ger bäst vinstmarginal. Det kan också våra dom produkterna som leder till merförsäljning,


Lagerstatus = försäljning

Man kan få reda på mycket genom att slänga ett öga på dina konkurrenters lagerstatus för enskilda produkter. T.ex. om produkten finns i lager i 3 dagar och sedan tar slut kan det vara en indikator på att produkten är populär. Ett ännu säkrare kort är det om produkten tar slut efter 3 dagar och sedan kommer tillbaka väldigt snabbt. Om detta dessutom händer frekvent för en enskild produkt så är chanserna mycket goda för att produkten är het!


Extern annonser

Extern annonsering säger mycket om dina konkurrenter bland annat vilket budskap dom har till sina kunder. "Köp leksaker billigt" kontra "Köp billiga leksaker" säger rätt mycket om vilken målgrupp ebutiken siktar in sig på.


 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Skillnaden mellan on page och off page content
Vanliga frågor kring bläckpatroner
4g – fjärde generationens teknik
Hur du kan ladda ner musik gratis till datorn
Reparera din iPhone 6 / 6S / 6S+ / 6+ snabbt i Göteborg