Du är inte inloggad.

Artikel

Hur du blir av med din halsbränna

Du känner till livsmedlen som förvärrar din halsbränna; allt från kaffe till choklad och tomater. Men vilka livsmedel är istället bra mot halsbränna? Läs nedanför några viktiga livsmedel som förbättrar din halsbränna om du lägger till dem i din kost.

Det finns en mängd olika guider till hur du bli av med dina besvär på internet, en mycket givande källa finns här.

Ät mer lågsyrliga livsmedel

När syra och andra vätskor åker upp till din matstrupe från din magsäck så kan du få halsbränna. Det är syran som orsakar halsbrännan. Syran som redan finns i din magsäck är inte det som är problemet.

Bra mot halsbränna

De naturliga syrorna i maten du äter -- såsom många olika frukter, grönsaker och drycker -- spelar en stor roll också. För vinna över halsbrännan så bör dina måltider innehålla naturliga lågsyrliga livsmedel som följande:

  • Meloner och bananer. De flesta frukter innehåller låga pH-värden förutom dessa två. Bananer är ofta ett bra mellanmål. Alla sorters meloner är bra speciellt vattenmeloner, cantaloupmeloner och honungsmeloner.
  • Havregryn. Detta är också en bra start på din dag. Havregryn ger inga sura uppstötningar och gör dig mest samt innehåller hälsosamma fibrer.
  • Bröd. Välj fullkornsbröd då dessa försäkrar dig om att du inte får raffinerade kolhydrater. Andra bröd som låter hälsosamma såsom vete, helvete eller 7-säd kan innehålla raffinerade kolhydrater och då får du inga naturliga fibrer, vitaminer och andra viktiga näringsämnen.
  • Ris och couscous. Dessa hälsosamma komplexa kolhydrater är utmärkt mot sura uppstötningar. Välj brunt ris om du ska ha ris, då det innehåller mer fibrer och är inte raffinerat.
  • Gröna grönsaker. Broccoli, sparris, gröna bönor, selleri och blomkål innehåller alla låg syranivåer.
  • Magert kött. Förbered kyckling och kalkon grillad, stekt, bakad eller kokt. Ta bort huden och stek den inte. Även biff och stek kan funka så länge den är mager.
  • Potatis. Andra rotfrukter funkar också, förutom lök.
  • Fisk. Grillat, pocherad, och bakad fisk funkar. Undvik att steka den samt fettrika såser.
  • Äggvitor. Dessa är utmärkta proteinkällor och innehåller låga syrenivåer. Skippa äggulan dock då den kan orsaka halsbränna.

Ju lägre pH-värde, desto högre syra; citronsaft har ett pH-värde på 2,0. Om du äter livsmedel som innehåller pH-värden 5 eller högre så minimerar du antalet symptom vilket är bra mot halsbränna. Du kan också hitta mer information om olika pH-värden i olika livsmedel hos Livsmedelverket eller i lågsyrliga kokböcker.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Fördelar med superfrukten Mangosteen
Hudvårdsprodukter
Tantekniska produkter Stockholm
Det är inte bara billig parfym som kan ge allergi!
Fördelar med Body wrap kroppsinpackning