Du är inte inloggad.

Artikel

Hur man gör saftigt lågkolhydratsbröd

 

Om man följer en lågkolhydratsdiet, som LCHF, är det inte så lätt att hitta ett bröd som passar in i den sockerfria och kolhydratsnåla dieten som man försöker följa. Det finns knappt något utbud av LCHF-bröd alls i de flesta matbutiker vilket gör att man är tvungen att baka sitt egna lågkolhydratsbröd om man vill ha något som är enkelt och gott till frukost. Men innan man kan ta fram vispen och sätta på ugnen så behöver man ha ett bra recept att följa. Eftersom lågkolhydratsbröd inte kan innehålla mjöl gjort av spannmål som vete eller råg så behövs det en ersättning för dessa livsmedel. Fiberhusk är en fantastiskt användbar produkt i dessa sammanhang.
 
Bröd som inte görs på vetemjöl har en tendens att bli platta och smuliga till sin konsistens. Det beror på att brödet inte har något gluten som binder samman degen och håller kvar vätskan i brödet under tiden det gräddas. Med fiberhusk kan man uppnå samma effekt som med glutenproteinerna utan att brödet behöver innehålla en massa onyttiga kolhydrater. Som namnet antyder innehåller fiberhusk en hel del fibrer, hela 85 % till och med. Dessa fibrer binder vätska och håller samman degen på ett sätt som gör att brödet blir luftigt, saftigt och får en jämn och bra konsistens. Fibrerna har i sig ingen smak, och fiberhusk påverkar därför inte heller smaken på brödet. LCHF-bröd med fiberhusk kan med fördel ätas till frukost tillsammans med ett tjock lager riktigt smör och ett par skivor ost och skinka. Förutom bröd kan man även göra mer söta bakverk som kakor och bullar med fiberhusk.






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Skötsel och tips mot fett hår
Flytade snarare än fast föda i skötväskan - Forskningsrapport från Australien
Stereotyper och förebilder
Att raka sig med rätt raklödder
Riskfaktorer för Hälsporre & Plantar Fasciit