Du är inte inloggad.

Artikel

Hur viktigt är sömn?

Sömn är avgörande för hur det går i ditt affärsliv och kärleksliv!

Sömn är en otroligt viktigt faktor för hur det går för dig i ditt liv, sömn är en avgörande faktor för hur du mår och hur du trivs på ditt jobb och med ditt kärleksliv.

Se till att alltid få en bra sömn, många talar om att vara utvilad och vissa talar om sömntimmar. Sömntimmar är helt orelevant om sömntimmarna inte är av kvalité, se därför över hur du beter dig innan du går och lägger dig samt vad du gör. Jag kommer i denna artikel att ta upp några punkter som kommer att öka din prestationsförmåga samt göra så att du blir mer effektiv på dagarna och får mer gjort på en kortare tid.

Jag har en personlig tränare som jag satt och disskuterade och tog fram dessa punkter med inom sömn för cirka en månad sedan.

Jag har nu prövat dessa metoder och märker tydligt en kraftig förbättring på prestationen på mitt arbete, hur jag får mer blickar på stan vilket jag misstänker har med att göra att jag blir mer attraktiv när jag ser pigg och lycklig ut.

Jag har varje kväll sett till att varva ner rejält innan sänggående, till en början tänkte jag att det skulle försvinna 2-3 timmar per dygn när jag använde dessa metoder i och med att jag i stort sett inte gör något alls de sista 2 timmarna. Däremot så behöver jag endast sova 5-6 timmar med denna metod då jag sover 3-4 gånger så djupt som jag brukar göra.

De som talar om sömntimmar förstår inte vikten och skillnaden mellan sömntimmar och sömnkvalité. Jämnförelse är att du kan säkert sova 8 timmar på ett tåg med talade människor i området och i ljusa lokaler men denna sömnen skulle inte ha någon större påverkan på hjärnan och dess vila hjärnan och kroppen skall få under natten. 8 timmar på ett tåg eller i ljusa lokaler med ljud runt omkring är ungefär som 1,5 timmar under riktigt avkopplade och optimala förutsättningar.

Min PT (personlig tränare) tog fram dessa punkterna

  • Koppla av innan sänggående (varva ner)
    Detta innebär att man inte skall göra något som anstränger hjärnan och dess aktivitet, det var här skon klämde för mig i början. Jag ville liksom inte slösa bort 2 timmar varje kväll på att inte göra ett sk*t, men som jag nämnde ovan. Eftersom jag enbart behöver sova 5-6 timmar med denna metod och då med ett humör och energiförråd som är 3 gånger bättre än på en normal nattsömn på 9 timmar så vinner detta koncept. Men tillbaka till ämnet, du gör inget som väcker hjärnans aktivitet utan låter hjärnan och kroppen varva ner. Saker som väcker mycket är intressanta filmer, intressanta händelser, intressanta böcker eller att sitta och läsa runt på facebook och instagram m.m. Det absolut bästa som jag använder i detta fall är meditionsövningar. Mer om meditation nedan!
  • Meditationsövningar som min personliga tränare gav mig
    Se till att andas med magen, full magen med luft, pausa luften under några sekunder och sedan andas ut sakta. Detta kommer efter några minuter att få din kropp och dina muskler att slappna av. Tänk även mellan andningarna "andas in" & "slappna av" på vägen ut. Detta kommer snabbt att göra så din kropp känns tyngre och att du känns rejält avslappnad. Genom att använda dessa orden så kommer din gärna endast fokusera på en sak och det är att slappna av, du kommer inte tänka på affärsmötet imorgon, på din trassliga relation eller på några problem eller några saker som du längtar efter. Du kommer enbart fokusera på att slappna av vilket kommer sätta ditt sinne och din kropp i ett allmännt välbefinnande tillstånd.

 

Grundregler

  • Sov aldrig mer någon lampa tänd eller med en TV eller Radio.
  • Använd gärna egna knep, om du blir lugnare och mer avkopplad av att stänga av mobilen så gör detta. Du vinner tillbaka tiden dagen efter när du är mer effektiv.
  • Gå och lägg dig vid samma tider varje dag, detta ger tydliga signaler till din kropp när det är dags att sova och när det är dags att vakna vilket har en viss påverkar på malatonin och sömnhormonbalansen. 

Lycka till med sömnen! Om du också vill ha bra råd och hjälp från proffs inom träning och hälsa så besök Private Training Online!

  •  






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

4 enkla sätt att öka förbränningen
Behandling av idrottsskador
Fördelar med superfrukten Mangosteen
Att bli av med mjäll
Vad är ett Bola gravidsmycke