Du är inte inloggad.

Artikel

Spirulina det mest kompletta kosttillskottet.

<p>Spirulina är blågröna alger som kan tas som ett komplement i antingen piller eller pulverform. </p>

<p>Det är faktiskt sant att spirulina innehåller 60 procent protein och alla essentiella aminosyror. Dock är det inte en så bra källa som ägg eller mjölk, men det är bättre än bönor. Det ger också dubbelt så mycket protein som kolhydrater.</p>

<p>En näringsoro som finns för vegetarianer och veganer är att inte få tillräckliga nivåer av vitamin B12, ett näringsämne som närvarande främst finns i animaliska produkter och vissa berikade livsmedel som spannmål.</p>

<p>Vissa växter, inklusive spirulina innehåller blandningar som liknar vitamin B12 som kallas pseudovitamin B12. Men på grund av den komplicerade absorptionsprocessen av vitamin B12, har effektiviteten av växtbaserade pseudovitamin B12 blandningar ifrågasatts. Möjligheten att alger-derived B12 (som i spirulina) ska kunna förbättra B12 status hos människor har ännu inte blivit kliniskt bevisat. Om du äter en kost som saknar animaliska produkter, är det viktigt att hitta vitamin B12 från andra berikade källor och inte förlita sig enbart på spirulina. </p>

<p>Spirulina anses ofta som det mest kompletta och näringsmässiga kostillskottet, som innehåller ett rikt utbud av många viktiga näringsämnen. Då inklusive protein, komplexa kolhydrater, järn och vitamin A, K och B-komplex. Den har också en hög tillförsel av karotenoider som betakaroten och gula xantofyller som har antioxidativa egenskaper. Den är också rik på klorofyll, fett och nukleinsyror, och lipider. Således har Spirulina otaliga användningsområden som ett komplement för att upprätthålla god hälsa och för att förebygga sjukdomar.</p>

<p>Spirulina är den rikaste betakaroten, med ett fullt spektrum av tio blandade karotenoider. Ungefär hälften är orange karotener: alfa, beta och gamma och hälften är gula xantofyller. De samverkar på olika ställen i kroppen för att öka antioxidant skydd. Tjugo års forskning bevisar att äta betakaroten rika frukter och grönsaker ger oss verkligt skydd mot cancer. Syntetisk betakaroten har inte alltid visat dessa fördelar. Forskning i Israel visade att naturligt betakaroten från alger var mycket effektivare. Naturligt är en bättre upptagning och innehåller nyckeln 9-cis-isomeren, saknar syntetiska. Som misstänkt, naturliga karotenoider i alger och grönsaker har mest antioxidanter och anti-cancer makt.</p>






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Hur grönt te kan hjälpa dig gå ner i vikt naturligt
Nikotin är beroendeframkallande
Vad utmärker ett LCHF bröd?
Ringar under ögonen
Om du skall börja träna på gym