Du är inte inloggad.

Artikel

Gå ner i vikt snabbt

Ja, här är då ett inlägg som antagligen kommer att kunna hjälpa dej att gå ner i vikt fort! I denna text så kommer jag att ta upp några grundläggande saker som är bra att ha kännedom om före det att man ger sig in på en diet eller startar en viktminskningsplan. Utan att känna till grunderna och mekanismen i kroppen bakom viktminskning och viktuppgång så är det vanligtvis svårt att nå sin målvikt samt ännu svårare att hålla kvar vid den. Men igenom att bara kunna ett par enkla saker så blir alltsammans betydligt lättare, man får en bättre motivation och du kan lättare styra din viktnedgång!

Ja, allting handlar i själva verket om kalorier samt överskott och underskott utav det samma. Oftast så räknar man kalorier i kilokalorier eller kcal som det mestadels förkortas. Det är helt enkelt energin och bränslet för kroppen precis som bensin/diesel/etc är bränslet för ett bil. Om du får i dig för mycket bränsle så kommer du att lagra det och ifall man får i dig för lite drivmedel så kommer kroppen att ta från det som är undanstoppat. Det vi vill åt är alltså ett underskott utav drivmedel eller som det oftast kallas ett kaloriunderskott.

Hur vet du då hur många kcal man får i sig under ett dygn? Ja det går att få fram ett rätt exakt värde igenom att ta fram sin basalomsätting. Det fungerar att göra för hand men det enklaste är att hittanån form av räknemaskin som beräknar det hela åt dig. Basalomsättningen tar hänsyn åt bland annar din vikt, ålder, ditt kön samt din höjd och då får du ut på ett ungefär hur mycket din kropp förbrukar under ett dygn i vila. Sen så kan du gångra detta med en sk. aktivitetsfaktor som bestäms utifrån hur pass mycket man tränar.

Sen så har du då på en höft se hur många kcal du gör av med på ett dygn, sedan är det endast o se till att få i sig färre kalorier än det på samma dygn så kommer du tilslut att gå ner i tyngd. Det är ju emellertid icke alltid det lättaste. Ett kilo kroppsfett innehåller runt 7-8000 kilokalorier och ett bra underskott av kalorier är ca 550 kcal/dag. Så ifall man vill få bort ett kilo kroppsfett så får du ha detta underskottet av kalorier i ca två veckor. Det går självfallet att ha ett större underskott och om du går på en VLCD-kur (diet där man äter pulver) så kan man få i sig allting du måste under ett dygnoch fortfarande enbart få i sig cirka 450 kalorier. En genomsnittlig dagsförbränning av kcal är grovt uppskattat omkring 1900kcal/dag så isåfall kommer du ju att rasa i vikt fort. Men det är komplicerat att hålla kvar detta och vanligtvis så går man snabbt upp i vikt igen när man lägger av med denna VLCD-behandling. Det hälsosammaste och bästa i de flesta fall är då att sikta på en lite långsammare viktnedång och istället göra allt till en bit av sitt liv så att det blir nått naturligt. Har man kontroll på kilokalorierna så kan du också unna sig några onyttigt då och då och du måste inte vara nitisk på allting. Men generellt så är den största boven fett och kolhydrater. Dom innehåller mängder med cal och funkar det att skära ner på dom två sakerna så är massor vunnet!

Vill du läsa mer om hur man kan gå ner i massa snabbt eller om hur man räknar ut ditt bmr så kan du göra det genom att KLICKA HÄR!






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Vad vet du om Aloe Vera?
Hälsokost - det naturliga apoteket
Omega 3 kosttillskott
Laserhårborttagning hemma
Spirulina det mest kompletta kosttillskottet.