Du är inte inloggad.

Artikel

Riskfaktorer för Hälsporre & Plantar Fasciit

Denna artikel kommer reda ut  vilka som är de viktigaste riskfaktorerna för plantar fasciit och hälsporre samt hur en bra hälsporre behandling ser ut. 

Det är ett allmänt faktum att du är mer benägna att utveckla plantar fasciit och hälsporre om du:

  • Har mekaniska ”fel” i din gångstil som skapar stress på muskler, senor, fascia och andra vävnader
  • Utövar kraftig motion eller annan idrottslig verksamhet som resulterar i akut skada eller långvarig stress på fötterna
  • Du har tighta vadmuskler som begränsar din förmåga att böja anklarna
  • Du lider av övervikt
  • Du har dålig passform eller alltför slitna skor
  • Du arbetar på ett arbete som betyder att du står och går på hårda underlag stora delar av arbetsdagen
  • Du har platta fötter eller mycket höga valv

 Vad är vanliga behandlingar för plantar fasciit och hälsporre?

De första behandlingarna kommer sannolikt att vara konservativa - det vill säga icke-kirurgiska - metoder. Dessa kan omfatta:

  • Vila från idrotts- och andra krävande aktiviteter
  • Nedkylning av hälen med kalla förpackningar eller isvatten
  • Antiinflammatoriska läkemedel.
  • Hälsporre tejpning för att stödja foten
  • Olika hälsporre stretching övningar för att stretcha vadmusklerna
  • Byta till mer bekväma skor

Andra behandlingsmetoder hos en specialist omfattar tvära friktioner massage, stötvågsbehandling med mera.

Vad innebär stötvågsbehandling vid plantar fasciit och hälsporre?

Stötvågsbehandling för att behandla hälsporre är en ny icke-kirurgisk teknik som med framgång används för behandling av plantar fasciit och hälsporre.

Stötvågsbehandlingen innebär akustiska eller högintensiva ljudvågor som levereras från utsidan av kroppen.

Medan återgång till normala aktiviteter kan förväntas följande dag, bör kraftig motion och andra aktiviteter begränsas för en period av fyra till sex veckor. Patienter med problem såsom blödningsrubbningar, diabetes och liknande frågor kanske inte är kandidater för detta förfarande.

Vad kan jag göra för att förhindra att min hälsporre återkommer?

  • Det viktigaste att göra för att undvika utveckling av plantar fasciit eller hälsporre är att ta hand om dina fötter:
  • Vila fötterna och låt dem återhämta sig om du upplever smärta. Även en mild enkel smärta som ignoreras kan utvecklas till ett allvarligt och komplext problem..
  • Använd skor som har stötabsorberande sula och ger bra stöd.
  • Byt skor som har stort slitage på hälarna och fotsulor, eller som inte ger tillräckligt stöd.
  • Se till att göra nogrann stretching före och efter träning
  • Förlora övervikt. 

Lycka till med att behandla hälsporre/Plantar Fasccit. 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

5 realistiska viktminskningstips
Fördelar med Body wrap kroppsinpackning
Akupressur i vardagen
Hudvårdsprodukter
Svårt att hitta rätt i bantningsdjungeln?