Du är inte inloggad.

Artikel

Arcus Gruppen A/S satsar på kanelsprit.

 

Arcus Gruppen A/S satsar på kanelsprit.

 

Kanelwhiskyn Fireball har gjort succé på den svenska marknaden. Bland de stora trenderna under det senaste året är den kanelsmaksatta whiskyn Fireball, som har tagit den svenska marknaden med storm. Under en tolvmåndersperid steg försäljningen på systembolaget med över 87% och försäljningen från nattklubbar och barer slog ännu större rekord och ökade med hela 241 procent!

 

Detta kommer sig inte av någon slump utan är resultatet av noggrann planering och skicklighet. Arcus Gruppens A/S egna expertpanel har tillsammans med material från intervjuer med fokusgrupper sonderat marknaden och kartlagt vad som saknades. Svaret var helt enkelt en ny fräsch shot att svepa i baren eller på dansgolvet. Arcus Gruppens VD Otto Drakenberg berättar för Dagens Industri om tankarna bakom succé-lanseringen:

 

"En jägermeistershot och en stor stark räcker inte. Människor vill ha något annat. Vi kom fram till att Fireball skulle passa bra, och dessutom hade vi redan ett samarbetsavtal med tillverkaren", säger Otto Drakenberg.

Arcus Gruppen A/S är en av Nordens ledande sprit- och vin-leverantörer som nyligen gjort starka framsteg på marknaden. En helt ny produktion- och logistikanläggning har byggts på Gjelleråsen utanför Oslo och under 2012 slutfördes förvärvet av flera klassiska danska spritmärken i De Danske Spritfabrikker. De Danske Spritfabrikker, som i sin tur ägs av franska Pernod Ricard sålde spritmärkena Aalborg, Malteser, Brøndums och Gammel Dansk, och därmed nästan fördubblar Arcus Gruppen A/S sin marknadsandel till 14%.

Arcus Gruppen A/S ägs i sin tur av det svenska riskkapitalbolaget Ratos, och Susanna Campbell beskriver enligt Dagens Industri de senaste förvärven som “ett drömförvärv”.

 

Arcus Gruppen A/S är inte, till skillnad från många andra bolag i Ratos portfölj, särskilt känsligt för svängningar i konjukturen, skandinaver har en tendens att köpa alkoholhaltiga drycker till midsommar och jul oavsett om det är hög eller lågkonjunktur.

 

VD Otto Drakenbergs har dock ambitioner om att sprida ut konsumtionen mer jämt över året. I Norge har till exempel bolaget redan kommit långt på vägen med att etablera aquavit som ett naturligt vid middagen, även vid andra tillfällen än traditionella högtider. Otto Drakenberg menar att tanken är att starksprit som aquavit och vodka ska konkurrera med konjak. Han menar att det tidigare mest sågs som fylledricka, men att det nu är något helt annat. Arcus Gruppen A/S finaste aquavit kostar ungefär 1000 kronor för en flaska och går alldeles utmärkt att dricka istället för konjak eller whisky. De hoppas att de ska kunna förändra synen på aqvavit även i Sverige , enligt Drakenberg.

 






Artiklar skrivna i samma kategori som denna

Kaffeautomater i Eskilstuna
Att laga tomatsoppa – så får du den perfekt
Ceviche - recept och skillnader
Att välja restaurangmöbler
Att hitta bra restaurangutrustning och restaurangmaskiner